Minä olen Katja, maalaistunut pikkukaupungin tyttö, joka havahtui 30-vuotiaana huomaamaan elävänsä yli luonnonvarojen. Minä, aviomieheni, viisi vuoroviikoin luonamme asuvaa lasta ja yhteinen Eko(mpi)vauvamme pyrimme elämään pienellä maatilallamme ekologisemmin ja omavaraisemmin pieni askel kerrallaan. Jotta sädekehäni ei pääsisi loistamaan liikaa, kerrottakoon että ennen äitiyslomaani työskentelin kaupallisella alalla houkutellen muita ihmisiä ostamaan.

Viime päivinä olo on meinannut käydä hiukan raskaaksi. Tunnen itseni isoksi ja kömpelöksi, väsähdän helposti ja kroppaa kolottaa. Yöllä on hankala nousta sängystä ylös vessaan (ketterä kuin ketunpoika, kuten mieheni sanoo), nestekertymät vaivaavat, kädet eivät tee yhteistyötä ja voisin nukkua päivällä ainakin kolmet päiväunet (jos voisin). Luonnollista tässä vaiheessa, tiedän. En silti ihmettele miksi odotusaikaa kutsutaan raskaana oloksi, loppuajasta olo voi tosiaan käydä fyysisesti aika raskaaksi. Ikäni tuonee vartalolleni jonkin kolotuslisän verraten aiempiin odotusaikoihin, tai sitten aika kultaa vain muistot. 🙂

Tieto siitä että odotus palkitaan pian ja tapaamme pienen vauvamme kohta ensi kertaa (vajaa kolme viikkoa laskettuun!) ja että kantamani uusi elämä on kaiken tämän ja paljon enemmänkin arvoinen, helpottaa suhtautumaan kolotuksiin ja loppuajan vaivoihin positiivisemmin. Suuren avun saan myös ihanalta aviomieheltäni, joka on ollut odotuksessa mukana täysillä alusta saakka, auttanut ja tukenut, kehunut ja kannustanut, kuunnellut ja hellinyt. Totuus kuitenkin on, että paikka jossa kaikki tapahtuu, on minun vartaloni.

Joitain odotusajan vaivoja on onneksi mahdollista helpottaa hiukan itsekkin. Koen että itse opiskelluista sekä muualta kuin kaikkien viiden lapsen odotusajan äitiysneuvoloista saamistani helpotuskeinoista on ollut apua kaikista eniten, niin hullunkurista kuin se onkin. Sen sijaan että olisin tarttunut neuvolan ohjeiden mukaan pilleripurkkiin tai vain tyytynyt olotilaani, kokeilin jotain muuta. Laitan jakoon muutaman vinkin siinä toivossa, että näistä kikoista olisi apua muillekkin.

Raskausajan pahoinvointi

Kärsin alkuraskaudesta melko voimakkaasta pahoinvoinnista oksenteluineen. Elokuussa tilan työt olivat vielä kovasti päällä ja jatkuva raskauden tuoma väsynyt olotila ei helpottanut asiaa. Väsymys ja stressi siitä etten saanut kaikkea tehdyksi itse itselleni asettamien aikarajojen sisällä, pahensivat pahoinvointia. Koeta siis levätä mahdollisimman paljon ja pitää stressitasoa alhaalla, sillä se vaikuttaa suotuisasti myös pahoinvointiin.

Sanotaan, että alkuraskauden pahoinvointi olisi luonnon oma keino suojata sikiötä sen kehitykseen haitallisesti vaikuttavilta ruoka-aineilta, kun äiti välttää niitä pahoinvoinnin myötä luonnostaan. Olin varmaankin se kuuluista poikkeus sääntöön, sillä suurin apu oli salmiakin hidas imeskely ja salmiakkiahan tulisi ehdottomasti välttää raskausaikana. Samoin ne ruoka-aineet jotka olisivat olleet hyväksi meille molemmille, aiheuttivat aivan järkyttävän voimakasta pahoinvointia.

Pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa kamppailevan ei kannata liikaa murehtia siitä mitä syö, vaan että ylipäätään saa syödyksi ja juoduksi jotain. Pahoinvoinnin pitäisi helpottaa noin 14 viikon kohdalla ja kun voimia alkaa taas olla, voi ruokavaliota rukata kuntoon paremmilla voimilla.

Huolehdi siitä että syöt ja juot pieniä määriä kerralla, säännöllisesti ja usein. Vältä niitä asioita jotka aiheuttavat pahoinvointia. Kokeile kamomillateetä, sillä on rauhoittava vaikutus ja se on täysin turvallista raskausaikana.

Aamupahoinvointia voi helpottaa yöpyöydälle varattu pieni syöminen tai juominen, jonka voi nauttia ennen ylös nousemista. Myös syvähengittely raittiissa ilmassa ja jonkin asian imeskely voivat viedä pahoinvointiaallon pois. Itse tehty mehujää on hyvä keino, sillä siitä saa samalla elimistön kaipaamaa nestettä ja energiaa.

Akupainanta voi helpottaa raskauspahoinvointia siinä missä matkapahoinvointiakin. Ranteessa sijaitsevaa neiguan-pistettä eli P6 pistettä voi painaa tai hieroa joko pahoinvoinnin tullessa tai säännöllisesti kerran tai useamman kerran päivän aikana. Kuvan akupisteen sijainnista löydät täältä.

Väsyneenä tuli otettua parit päiväunet jopa navetan heinäkasassa tilan töiden lomassa. Nukkuminen auttoi myös pahoinvointiin.

Levottomat jalat

Kärsin levottomista jaloista aina viikoille 30 saakka äitiysneuvolan suosittelemasta Magnesium-lisästä huolimatta, kunnes matkustin Pärnuun ja sain luultavasti elämäni tähän saakka parhaimmat ja tehokkaimmat vinkit moneen raskauteen, synnytykseen ja siitä palautumiseen liittyviin asioihin. Kun aloin noudattamaan saamiani vinkkejä säännöllisesti Pärnussa ja siitä edelleen kotona päivittäin, levottomat jalat eivät matkustaneet enää kanssani takaisin kotiin vaan kurja, yöuniani veroittanut vaiva jäi Viroon.

Jalkojen viileänä pitäminen koko päivän ajan, ei vain nukkumaan käydessä, oli ensimmäinen vinkki. Tai virolaisittain ennemminkin käsky. Niinpä villasukkien käyttö sai jäädä, vaikka elettiin vasta helmikuuta. Vaikka käytän villasukkia joskus kesälläkin, olen nykyisin enimmäkseen avojaloin kotona ollessani. Muutoin käytän vain ohuita sukkia ja heitän kengät pois jalasta aina kun mahdollista, jotta jalat pysyisivät viileinä.

Pärnussa levottomat jalat saivat kyytiä päivittäisellä laskimohoidolla, joka viilensi (tai kuten sitä kutsuin, syväjäädytti) jalat. Tätä keinoa ei kotona ole käytettävissä, mutta jalkoja voi onneksi viilentää itse jalkakylvyillä. Omat kinttuni nauttivat suunnattomasti kylmistä jalkakylvyistä etenkin silloin, kun muu kroppani nauttii saunan lämmöstä. Uitan jalkoja pesuvadissa kylmässä vedessä lähes joka ilta ennen nukkumaan menoa, olipa saunailta tai ei.

Liike on lääke moneen vaivaan, niin myös tähän. Pärnun lääkinnällisessä voimistelussa opin sarjan jalkajumppaliikkeitä, joita kannattaa tehdä päivittäin ainakin kerran päivässä. Liikkeet tulisi tehdä tuolilla istuen ja ne ovat niin helppoja ja vaivattomia, että ne voi tehdä jopa ruokapöydässä.

Tässä muutama yksinkertainen jalkakumppaliike. Kaikissa liikkeissä istut tuolilla takapuoli tuolin reunalla ja jalkapohjat tukevasti lattiassa, mieluiten ilman sukkia.

  1. Aseta jalkapohjien ulkosivut lattiaa vasten ja sisäsivut ilmaan. Vaihda toisinpäin ja vuorottele jokunen kerta.
  2. Pidä kantapää lattiassa ja nosta muu jalkaterä ilmaan. Pyöritä jalkaa vasemmalta oikealle ja toisinpäin ilman että kantapää irtoaa lattiasta. Tee toistoja.
  3. Pidä muu jalka lattiaa vasten, mutta nosta isovarvas ilmaan. Toista sama toisinpäin niin, että vain isovarvas jää laittiaan kiinni ja muu jalkapohja nousee ilmaan. Toista liikettä joitain kertoja.
  4. Laita kädet polvien päälle. Harota sormia ja varpaita yhtä aikaa niin erilleen toisistaan kuin saat ja pidä siinä hetken aikaa. Laita sormet ja varpaat takaisin yhteen ja toista liike muutamia kertoja.
  5. Vie kantapää kauemmas itsestäsi lattiaa vasten ja taivuta varpaat kiinni lattiaan. Toista liikettä niin, että viet kantapäätä jokaisella kerralla hiukan kauemmas itsestäsi.
  6. Ravistele jalkoja ja toista liikesarjaa. Voit myös keksiä lisää liikkeitä itse tai kysyä lisää vinkkejä tehokkaampaan jalkajumppaan.

Jalat joutuvat kannattelemaan melkoisen painolastin päivittäin, niinpä jaloista tulisi pitää hyvää huolta. Jalkajumpan lisäksi aktivoin jalkapohjat joka aamu ennen ylös nousemista ja rentoutan ne ennen nukkumaan käymistä pyörittelemällä jalkapohjieni alla jääpallojen kokoisia palloja. Apuvälineiksi tähän käyvät myös pienet käsipainot, tai muut vastaavanlaiset suht pienikokoiset pyörivät välineet.

Suola on tehokas nesteiden ja kuona-aineiden poistaja. En tiedä auttaako suola varsinaisesti levottomiin jalkoihin, mutta yhdessä viileyden ja jalkajumpan kanssa siitä on tullut rutiini, joka takaa minulle vaivattomat jalat ja hyvät yöunet. Suolan voi lisätä esimerkiksi viileän veden sekaan pesuvatiin, tai suolan voi hieroa kosteisiin jalkoihin semmoisenaan ja antaa vaikuttaa 10-20 minuuttia. Jodioimaton suola, esimerkiksi himalajan ruususuola tai hienonnettu merisuola (blenderi on näppärä apuväline) ovat hyviä vaihtoehtoja.

Sormien puutuminen

Suurin riesa tässä odotuksessa on olleet kireällä olevat käsien hermot, jotka aiheuttavat pahimmillaan kaikkien sormien puutumisen ja tunnottomuuden niin, ettei käsillä meinaa voida tehdä yhtään mitään. Lisänsä käsivaivoihin tuo huono nestekierto ja käsiin pakkaava neste, joka turvottaa sormia ja vaikeuttaa käsien käyttöä entisestään. Nestekertymistä vinkkiä alempana.

Sormien puutuminen ja tunnottomuus on kehno kaveri, etenkin jos sen seurassa joutuu viettämään monta kuukautta. Äitiysneuvolan mukaan asialle ei ole tehtävissä oikein mitään, ellei veri kierrä jo niin huonosti että sormet alkavat sinertää. Hierojani ja vyöhyketerapeutti (samalla viittä vailla valmis joogaohjaaja) olivat kuitenkin hiukan eri mieltä.

Käsien lihaskireyttä voi pyrkiä helpottamaan hieronnalla, lihasten teippauksella ja aktiivisella käsijumpalla. Vaivaa nämä eivät ainakaan minulta poistaneet kokonaan, mutta laiskan käsijumpan kyllä huomaa sormissa heti, joten apua käsijumpasta on. Käyn säännöllisesti hierojalla, joka teippasi käsien lihakset kertaalleen parin viikon ajaksi auttamaan hermokireyttä.

Käsiä voi jumpata heiluttelemalla käsiä eteen ja taakse vuorotahtia kiertäen käsiä samalla niin, että peukalo on vuoroin oikealla ja vuoroin vasemmalla. Tätä liikettä on hyvä tehdä esimerkiksi kävellessä. Voit myös kiertää käsiä oikealta vasemmalle ja toisinpäin ilman heiluttelua niin, että kämmenet ja kämmenien sekä kyynärpään välinen lihaksisto kiertyy. Lisäjumppaa kädet saavat nostamalla sormenpäät olkapäille vuoronperään ja ”rämpsäyttämällä” käden alas niin, että liike lähtee olkapäästä. Lisäksi sormia voi jumppauttaa puristamalla sormia nyrkkiin ja avaamalla sormet haralleen.

Nestekertymät ja turvotus

Nestettä voi kertyä raskausaikana jalkoihin ja käsiin niin, ettei lempikengät mahdu enää jalkoihin tai ettei sormet taivu nyrkkiin. Kunhan kyseessä ei ole raskausmyrkytys, ei nesteiden kertyminen ole vaarallista, vaikkakin se voi tehdä olosta tosi tukalan.

Yleisin vinkki helpottamaan nestekertymiä on ruokavalio. Tätä tarjoillaan aktiivisesti ratkaisuksi myös neuvoloissa. Nesteitä poistavia ruokia ovat mm. ananas, mansikka, vesimeloni, parsa, punajuuri, persilja, tomaatti, kurkku, mustikkamehu, porkkana, kaurahiutaleet ja vihreä tee.

Osalle toimii nesteitä poistavan ravinnon popsiminen, mutta itse kuulun siihen ryhmään joka tarvitsee nestekierron boostaamiseen tehokkaampia keinoja. Pärnussa kävin hengittelemässä suolahuoneessa ja tutustuin suolasaunaan, jossa koko vartalo hierottiin suolalla ja suola jätettiin vaikuttamaan ihoon toviksi. Suolasaunan jälkeen olo oli kuin eri ihmisellä!

Suomessa otin asian puheeksi hierojani kanssa. Hän kertoi tuntevansa naisen joka suolaa itsensä säännöllisesti saunaan mennessä ja antaa suolan vaikuttaa saunan ajan. Tämä nainen ei ole sairastanut vuosikausiin ja uskoo suolan poistavan kropasta kuona-aineita niin tehokkaasti, että se on avain terveyteen. Niin tai näin, Viron reissun jälkeen olen suolannut itseni vähintään paristi viikossa saunareissuilla jodioimattomalla suolalla. Suola ei juurikaan varise, kun sen hieroo kostealle iholle. Lauteet kannattaa suojata laudeliinalla tai pyyhkeellä. Olotila on näiden kertojen jälkeen helpompi ja parempi kuin niinä iltoina, jolloin en suolaa. Jos suola ei todellisuudessa muuta tee, ainakin iho saa tehokkaan kuorinnan. 🙂

Viileät jalka- ja käsikylvyt auttavat laskemaan nestekertymien aiheuttamia turvotuksia. Uitan jalat ja kädet päivittäin ainakin kerran päivässä viileässä vedessä. Saunassa minulla on mukana kylmävesisaavi myös käsille jalkojen lisäksi, sillä kuumuus turvottaa sormia entisestään. Käsiä huuhtelen kylmällä vedellä päivässä useamman kerran, sillä nestekertymät ovat minulla kaikista pahimmat sormissa.

Käsien nestekiertoa voi pyrkiä helpottamaan käsijumpalla ja aktivoimalla kainalokuopan imusolmukkeita painelemalla tai hieromalla kainaloita. Nestekiertoa voi tukea myös tukisukilla, joita on saatavilla ainakin apteekeista.

Yksi tehokkaimmista nestekierron parantajista on kohdallani ollut vyöhyketerapia. Vyöhyketerapeutti kävi jalkojen, korvien ja käsien pisteistä lävitse nestekiertojärjestelmän ja sen jälkeen neste alkoi todella poistua kropasta. Jo hoidon aikana neste alkoi tulla kropastani ulos jalkapohjien ja kämmenien läpi. Seuraavan kahden tunnin aikana juoksin pissalla yhteensä 12 kertaa. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan vyöhyketerapiaa, mikäli sinulla on ongelmia nestekierron kanssa!

Raskausarpien ehkäisy

Raskausarvet syntyvät kun iho venyy ja ”repeää”. Tämä on onneksi vain kosmeettinen haitta, jonka voi ottaa myös ylpeydellä vastaan, sillä kertovathan raskausarvet tarinaa siitä, miten oma vartalo on kasvattanut ja kantanut sisällään uuden elämän. Itse halusin ennakoida ja tukea ihoni joustavuutta siitä hetkestä saakka, kun vatsani alkoi kasvaa. Eli aika alusta. 😀 Vaikka sanotaan että perimä sanelee suurimman syyn raskausarpien syntyyn, uskon ihon kosteuttamisella olevan siitä huolimatta suotuisia vaikutuksia.

En halunnut rasvata ihoani millään voiteella mistä imeytyisi minuun sekä vauvaan haitallisia kemikaaleja. Tämän asian kanssa saikin olla tosi tarkkana, sillä myös osa luonnonmukaisena myytävistä voiteista sisältää ainesosia joiden en katso olevan hyväksi kehittyvälle sikiölle.

Suosin ihon kosteuttamisessa luomutuotantoa ja luonnon omien kasvien ainesosia öljyjen muodossa. Mm. luomulaatuinen jojobaöljy ja muut luomukasviöljyt ovat hyvä ja turvallinen vaihtoehto käytettäväksi niin raskaus- kuin imetysaikanakin, sekä vauvan hieronnassa.

Tehokas ja ravitseva aloe vera uudistaa ja parantaa ihoa, toimien palovammojen ja muiden ihovaurioiden hoitamisen ohella myös raskausarpien hoidossa ja ehkäisyssä. Puhtaimmillaan aloe veran ihmeainetta saa suoraan kasvista itsestään ja sitä voi säilöä toviksi pieneen purkkiin.

Jokainen vauvamaha on ainutlaatuinen ja kaunis, arvilla tai ilman. Tässä omani 37+2 , jonka iho ei täysin ilman raskausarpia venymisestään selvinnyt.

Raskausajan närästys

Närästys on yleinen vaiva odottajalla, mutta sitä voi kokeilla helpottaa itse ennen närästyslääkkeiden hankkimista. Kuten muidenkin lääkkeiden kohdalla, myös tässä on syytä muistaa että närästyslääke poistaa oireen, ei sen syytä. Närästys alkaa jokin aika syömisen jälkeen ja sen voimakkuus riippuu usein siitä mitä olet syönyt.

Jokainen reagoi eri ruoka-aineksiin eri tavalla. Voimakkaasti maustetut, käristetyt ja rasvaiset ruoat, sipuli, paprika, tomaatti, kaalia, kahvi ja vahva tee, minttu, suklaa ja jotkin sitrushedelmät aiheuttavat närästystä useinmiten, kun taas maitotuotteiden sanotaan helpottavan närästystä. Itse kokeilemalla huomaat mitkä asiat ruokavaliosta kannattaa jättää vähemmälle ja mitä lisätä, jotta närästyksen kanssa pärjää paremmin.

Minäkin sain osani närästyksestä ja etenkin nyt loppuvaiheessa kun tila alkaa olla vauvalla jo kortilla, närästys on voimakkaampaa. Pienemmät ruokamäärät ja tiheästi syöminen ovat helpottaneet omaa närästystäni, sekä se että vältän tiettyjä minulle närästystä aiheuttavia ruokalajeja. En tavallisesti käytä maitotuotteita kovinkaaan paljoa, mutta maustamaton jogurtti on ollut iso apu.

Vartalon kolotukset

Vartalo joutuu kokemaan melkoisia muutoksia sisäisesti ja ulkoisesti kun sen kasvattaa, suojaa ja ravitsee uutta elämää yhdeksän pitkää kuukautta. Myös mieli voi joutua monta kertaa myllerryksiin kaiken raskauden tuomien muutosten johosta. Oma fyysinen ja henkinen hyvä olo auttaa vartaloa ja mieltä sopeutumaan raskausaikaan paremmin, mikä taas vaikuttaa suotuisasti vauvan kasvuun ja kehitykseen.

Tehokkain vartalon ja mielen hoitaja sekä myös synnytykseen valmistaja on itselle mieleisen liikuntamuodon ja rentoutumiskeinon löytyminen. Itse löysin sen joogasta, jota aloin harjoittamaan ihan kotioloissa odotuksen alkuajoista lähtien. Myös uiminen on hyvä ja monipuolinen liikuntamuoto odottajalle.

Jooga vahvistaa vartaloa ja mieltä, venyttää, harjoittaa lihaksistoa ja rentouttaa. Se helpottaa ikävinä päivinä raskauden tuomien vartalon kolotusten kanssa, jopa silloin kun ensin tuntuu että paras paikka olisi pysyä sängyssä. Kun kroppa vetristyy, kolotukset helpottuvat. Joogan sisältämät hengitysharjoitukset auttavat myös tulevassa synnytyksessä ja siihen valmistautumisessa.

Selkälihakset

Selkälihakset tekevät jalkojen ohella ison työn kannatellessa lisääntynyttä painoa. Kasvava vatsa ja sen myötä muuttuvat asennot voivat vaikuttaa ryhtiin huomaamatta haitallisesti. Etenkin istuma-asentoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Selkälihaksia voi helliä venyttelemällä niitä päivittäin ja selkälihasten palauttava jumppa kannattaa aloittaa voinnin mukaan pian synnytyksen jälkeen.

Selkäsärkyjä voi pyrkiä helpottamaan kevyen liikunnan ohella esimerkiksi tukemalla selkää tyynyillä istuma-asennoissa ja makuulla ollessa. Tukivyö on osoittautunut helpotukseksi parin aiemman raskauden kohdalla. Helpostusta selkäkolotuksiin voi tuoda myös lämpöhauteet, esimerkiksi lämmin kauratyyny, lämminvesipullo, lämmin pyyhe tai saunan lämpö.

Liitoskivut

Yksi ikävimmistä kolotuksista lienee liitoskivut, jotka voivat viedä liikuntakyvyn mukanaan. Liitoskivut alkavat yleensä raskauden keskivaiheilla, joten niihin voi alkaa valmistautumaan harjoittamalla vartaloa sopivalla liikunnalla jo ennen raskauden keskivaihetta. Liikuntaa on hyvä yrittää jatkaa loppuun saakka oman voinnin mukaan. Esimerkiksi lantionpohjan lihasten aktiivinen harjoittaminen ehkäisee liitoskipuja, auttaa synnytyksessä ja siitä palautumisessa.

Liitoskipuihin voi hakea apua fysioterapeutilta. Synnytyksessä kätilön on hyvä tietää liitoskivuista, jotta paras synnytysasento löytyy helpommin.

Alapään suonikohjut

Alapäässä voi tuntua kolotusta myös muun kuin liitoskipujen vuoksi. Se mistä neuvolassa ei saateta paljon varoitella ennakkoon ja joka voi paljastuttuaan järkyttää tietämätöntä, ovat ikävännäköiset suonikohjut alapäässä. Kyllä, suonikohjut eivät suinkaan ole vain mummotauti ja jalkojen riesa, vaan useat odottajat saavat riesakseen kipeitä suonikohjuja häpyhuulien alueelle.

Alapään suonikohjut aiheuttavat jomotusta ja ikävää painon tunnetta. Kipu saattaa olla kovin etenkin iltaisin, pitkän seisomisen jälkeen tai vessanpöntöllä istuessa. Jomotusta voi yrittää helpottaa lepuuttamalla jalkoja mahdollisimman usein päivän aikana ja välttämällä kyykkyasentoja. Myös kylmä auttaa, joten voit painaa suonikohjuja keittiöpyyhkeeseen käärityllä kylmäpakkauksella tai helpottaa oloa viileällä suihkulla.

Vaikka suonikohjut tuntuvat ja näyttävät melko inhalle (jos satut vilkaisemaan sinne esimerkiksi peilin avulla), ne ovat vaarattomia ja häviävät yleensä synnytyksen jälkeen. Suonokohjut eivät estä alatiesynnytystä, eikä niillä pitäisi olla synnytykseen muutoinkaan vaikutusta. Riittävällä levolla ja kylmällä helpotat painetta ja jomotusta tehokkaasti.

 

Mieluinen liikuntamuoto, rentoutumis- ja hengitysharjoitukset, lämpö sekä riittävä lepo hellivät ja tukevat odottajan kolottavaa kroppaa.

Muista olla terveesti itsekäs ja pitää itsestäsi huolta, sillä kun sinä voit hyvin, vauvallakin on parempi olla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *