Minä olen Katja, maalaistunut pikkukaupungin tyttö, joka havahtui 30-vuotiaana huomaamaan elävänsä yli luonnonvarojen. Minä, aviomieheni ja viisi vuoroviikoin luonamme asuvaa lasta pyrimme elämään pienellä maatilallamme ekologisemmin ja omavaraisemmin pieni askel kerrallaan. Jotta sädekehäni ei loistaisi liikaa, kerrottakoon että työskentelen kaupallisella alalla houkutellen muita ihmisiä ostamaan. Kevääksi 2018 odotamme perheeseemme syntyväksi pientä ekovauvaa.

Flunssa saapui taloon. Juuri kun olin ehtinyt kehua tutulle kuinka meillä sairastetaan nykyisin aika vähän, edes sitä perusflunssaa. Mutta tässä sitä nyt ollaan, taistelemassa kolmatta päivää flunssan tuloa vastaan, joka yrittää sinnikkäästi vallata minut kokonaan. Kurkun se on ehtinyt jo valloittaa ja tehdä karheaksi. Eilinen (huono) päätös kuunnella järkeä ja sydäntä kropan sijaan mursi puolustusmuuria sen verran, että kuiva yskä ja tukkoinen nenä livahtivat läpi. Sen siitä saa, kun unohtaa tärkeimmän säännön; kuunnella omaa kehoa.

Juuri nyt ei flunssa olisi tippaakaan tervetullut, sillä huomenna olisi suunnitelmissa matka Kuopioon. Olisi tarkoitus metsästää toimistotarvikkeita uuteen kaupunkitoimistoon, Second hand -meiningillä tietysti, ja viettää kauan odotettua iltaa entisten työkavereiden kanssa. Onko mitään tehtävissä, ettei flunssa veisi petiin?

Flunssan luontainen hoito

Kun flunssa tekee tuloaan, kannattaa flunssaa alkaa hoitamaan heti sen ensi oireista lähtien. Ja kun flunssa iskee kunnolla, se kannattaa hoitaa kerralla pois, sillä huonosti hoidettu flunssa jää kytemään ja uusiutuu helposti muutaman viikon sisällä. Puhumattakaan niistä flunssan jälkitaudeista, joista voi koitua aikamoinen riesa ellei flunssaa malta hoitaa kunnolla. Mutta jätä flunssalääkkeet apteekkiin, sillä flunssalääkkeet hoitavat harvoin syytä, ne hoitavat paremminkin seurauksia eli oireita.

Flunssaa on mahdollista hoitaa luonnollisin keinoin. Kun tunnen flunssan tekevän tuloaan, koetan saada stressin aiheet minimoitua ja järjestää extra-aikaa rentoutumiselle, nukkua riittävästi (nyt se ei ole toteutunut ja sen kyllä flunssan sitkeästä tulemisyrityksestä huomaa), syödä ja juoda vitamiinipitoisia, etenkin C-vitamiinilla varustettuja asioita ja pestä käsiä entistä tarkemmin. Tällä kertaa iloitsen erityisesti pakastimesta löytyvistä tyrneistä ja kuivaamastani pihlajanmarjarouheesta. Molemmat sisältävät reippaan annoksen C-vitamiinia. Täysin luonnonmukaisilla keinoilla flunssan saa usein torpattua jo heti alkuunsa.

Nesteytys

Keho tarvitsee normaalia enemmän nestettä taistellessaan flunssaa vastaan. Jos flunssa ennättää kuumeeseen asti, on runsas nesteytys erityisen tärkeää. Kuume haihduttaa kehosta nesteitä, jolloin kuumeinen tarvitsee nestettä normaalia enemmän. Runsaalla nesteytyksellä on myös muita hyviä puolia, sillä nesteet puhdistavat kehoa epäpuhtauksista ja tukevat liman muodostumista. Etenkin lämpimien nesteiden avulla voit helpottaa tukkoista oloa ja lämmittää elimistöä sisäisesti. Valitsemalla kehon puolustusjärjestelmää tukevia mehuja ja teejuomia, ravitset kehoa ja pystyt vaikuttamaan flunssan kestoon sekä voimakkuuteen.

Keho kestää parhaiten terveenä kun sitä hoidetaan luontaisesti keskittymällä syyhyn, ei pelkkiin seurauksiin. Esimerkikiksi kofeiinipitoisten, juotavien flunssalääkkeiden tarkoitus ei ole parantaa sinua flunssasta tai vahvistaa kehoasi, vaan piristää kofeiinin avulla huijaamalla kehoasi ja mieltäsi, jotta et tuntisi oloasi väsyneeksi.Ja kun et tunne itseäsi väsyneeksi, saatat levätä paljon vähemmän kuin paraneminen vaatii.

Kofeiinipitoisten flunssajuomien sijaan flunssaisen kannattaa suosia C-vitamiinia sisältävää, sokeroimatonta ja marjapitoista mustaherukkamehua, joka tsemppaa elimistön heikentynyttä puolustusjärjestelmää takaisin parempaan iskuun. Lämmin mustaherukkamehu lämmittää flunssaista, energisoi ja auttaa tukkoisuuteen.

Muita flunssaisen kehon tukijoita ovat nopeasti energisoiva, elimistöä puhdistava ja hengitysteitä hellivä mustaseljamehu, yöunille rauhoittava kamomillasauniotee, tukkoisuutta poistava, nivelkipuja helpottava ja kuumotusta alentava inkivääritee ja C-vitamiinipitoinen sitruuna yhdistettynä inkivääriin ja/tai kuumaan juomaan murskattuun valkosipuliin, jonka ainesosa allisiini tuhoaa tehokkaasti bakteereja ja auttaa ennaltaehkäisemään sekä lievittämään flunssaa.

Flunssapotilasta hellivänä teenä tunnetaan kehon paranemista tukeva vihreä tee, joka sisältää C-vitamiinin ohella elimistön puolustusjärjestelmälle tärkeitä flavonoideja ja antioksidantteja. Lämpimän teen voi maustaa terveyttä tukevalla hunajalla, joka lievittää kurkun kutinaa ja yskää.

Hunajalla on todettu olevan antibakteerinen vaikutus ja se tehoaa hyvin kurkun kutinaan. Hunajaa voi teen ohella nauttia myös suoraan lusikasta. Huom. Hunajaa ei suositella annettavaksi alle vuoden ikäiselle, eikä inkivääriä suositella raskaana oleville!

Illalla ennen nukkumaanmenoa flunssaisen kannattaa juoda rauhoittavaa kamomillateetä ja lisätä teehen tai imeskellä kurkun kutinaa rauhoittavaa ja yskää hillitsevää hunajaa vaikkapa suoraan lusikasta yhden lusikallisen verran.

Lepo

Elimistö kaipaa paljon lepoa taistellessaan pöpöjä vastaan. Liian nopea reippauden puuska altistaa jälkitaudeille, jotka voivat olla jopa kohtalokkaita. Lepopulssi on keholle paras rytmi flunssan aikana, sillä keho käyttää energiaa flunssatilassa normaalia enemmän.

Elimistön energiankulutus on flunssan aikana verrattavissa ylikuntoon, joten unohda kuntoilu kokonaan flunssan ajaksi ja anna kehon palautua normaaliin energiankäyttöön kaikessa rauhassa. Vajaakuntoisena kuntoileminen ei kohota kuntoa, vaan heikentää elimistön puolustusjärjestelmää ja saattaa sen alttiiksi flunssaa pahemmille jälkitaudeille, kuten hengenvaaralliselle sydänlihastulehdukselle.

Pieni ja kevyt ulkoilu ei voinnin salliessa ole pahasta flunssassakaan, sillä raittiilla ulkoilmalla on selvä yhteys mieleen ja kehon puolustusjärjestelmän vahvistumiseen. Pukeutumiseen kannattaa kiinnittää erityshuomiota flunssaisena.

Höyryhengitys ja eteeriset öljyt

Unohda verisuonia supistavat, limakalvoja paksuntavat, riippuvuutta aiheuttavat ja liikakäytöllä tukkoisuutta lisäävät nenäsumutteet. Tukkoinen olo on helppo selättää myös luonnonmukaisesti kehon puolustusjärjestelmää tukevalla tavalla.

Flunssainen voi helpottaa tukkoista oloaan hyöryhengityksellä ja eteerisillä öljyillä. Höyryhengitys avaa hengitysteitä tehokkaasti, jolloin hengittäminen helpottuu. Kuumaa suihkua ekologisempi vaihtoehto on kiehauttaa vettä kattilassa tai vedenkeittimessä, kaataa höyryävä vesi astiaan, laskea kasvot lähelle astiaa ja peittää pää pyyhkeellä, jotta höyryhengityksestä saa parhaan hyödyn. Höyryä voi hengitellä rauhassa siihen saakka kunnes olo on parempi, tai siihen saakka kun höyryä riittää.

Kuumaan höyryhengitettävään veteen voi lisätä esimerkiksi valkosipulia tai eteerisiä öljyjä kuten eukalyptusta, joka avaa valkosipulin tavoin tehokkaasti hengitysteitä.

Eteerisiä öljyjä voi käyttää monikäyttöisesti flunssan aikana helpottamaan oloa, rentouttamaan ja rauhoittamaan. Lue eteeristen öljyjen käytöstä lisää täältä ja muista noudattaa annosteluohjeita, sekä välttää eteeristen öljyjen käyttöä jos olet raskaana, imetät tai olet vakavasti sairas.

Valkosipulisukat

Vanha kansa on käyttänyt flunssan hoidossa valkosipulisukkia, eli murskattua valkosipulia sukan sisällä jalkapohjaa vasten. Valkosipulin kerrotaan auttavan sukissa ollessa hengityksen avaajana ja sitä kautta paremman unen tuojana. Jos nukkuminen valkosipulit sukassa ei houkuta, murskattua valkosipulia voi kokeilla myös kankaaseen käärittynä ja pään lähelle asetettuna.

Omakohtaista kokemusta ei tästä ole, mutta useat kertovat valkosipulin tuovan paremman unen flunssan aikana. Lasten iho ei kestä valkosipulia, joten asetathan valkosipulisukat vain aikuisiin jalkoihin.

Tärkeintä on levätä riittävästi ja juoda lämmintä, sillä lepo ja kehoa ravitseva neste vahvistavat vastustuskykyä.

Flunssan ennaltaehkäisy

Uskon kehon ja mielen vaikuttavan kokonaisvaltaiseen terveyteen yhdessä. Jos kehoa kohtelee kaltoin, ei mieli voi yksin pitää terveyttä yllä. Jos taas mieli on kuormittunut negatiivisesti, se vaikuttaa väistämättä kehoon. Fyysinen ja henkinen hyvinvointi muodostavat yhdessä ihmisen hyvän terveyden. Niinpä meidän tulisi pitää huolta molemmista.

Uni

Unohda desinfiointiaineet ja täpötäysi lääkekaappi, sillä vastustuskykyä voit ylläpitää normaalilla elämällä. Parhaat keinot pysyä terveenä löytyvät nimittäin ihmisen omista elintavoista. Tärkeintä on nukkua riittävästi, sillä hyvä ja riittävä yöuni parantaa vastustuskykyä.

Lähes kaikkina niinä kertoina kun sairastun, minulle on kertynyt univelkaa. Niin nytkin. Muista siis huolehtia riittävästä unesta, sillä se on tärkeää niin henkiselle, fyysiselle kuin kokonaisvaltaiselle terveydelle.

Lepo, rentoutuminen ja stressittömyys

Kyllä vain, kireä stressikimppu sairastuu rento-Reiskaa helpommin, sillä ihmisen kokemalla stressitasolla on yhteys kehon vastustuskykyyn. Stressikäyrän nousu vaikuttaa mielentiloihin, jotka taas vaikuttavat unenlaatuun ja yöunien pituuteen, sekä siihen mitä syöt. Levännyt ja rentoutunut keho sekä iloinen, kevyt mieli suojaa sinua pöpöjä vastaan tehokkaammin.

Huolehdithan siitä, että ehdit arjen tohinoiden keskellä myös rentoutua riittävästi ja puuhailla sinulle itsellesi mieluisia, stressiä poistavia asioita?

Terveellinen ruokavalio

Kolmantena sairastelun ehkäisykeinona on terveellinen ruokavalio, joka kärsii helposti etenkin silloin kun olet väsynyt ja/tai stressaantunut. Jos kaikki kolme asiaa ovat rempallaan, kärsit univajeesta, stressistä ja syöt sen vuoksi huonommin, olet superaltis pöpöille. Tasaisesta ruokailurytmistä poikkeaminen ja ”Syön mitä syön, sitten kun ehdin syömään”-asenne on lähes joka kerta yhtä huono juttu. Ei kannata kokeilla.

Etenkin syksyn pimeydessä vitamiinipitoisen ruokavalion merkitys korostuu, sillä elimistö kaipaa lisää mm. D-vitamiinia, jota aurinko ei enää tarjoile. Vitamiinipurkki ei korvaa terveellistä ruokavaliota, joskin lisävitamiineista ei ole haittaakaan, etenkin jos hedelmien ja vihannesten osuus ruokavaliossa ei ole riittävän suuri.

Ulkoilu

Ulkoilu raittiissa ilmassa piristää mieltä, kohottaa kuntoa ja ylläpitää näin terveyttä. Syksyn tihkusade ja pimeys houkuttaa käpertymään mielummin sisälle sohvannurkkaan kuin reippailemaan ulos, mutta huolehtimalla säännöllisestä ja riittävästä ulkoilusta huolehdit itsestäsi ja terveydestäsi paremmin.

Ulkoilu vaikuttaa positiivisesti mielialaan ja parantaa kehon vastustuskykyä, kunhan muistaa pukeutua riittävän lämpimästi. Pieni vesisadekkaan ei haittaa, oikeastaan sateenvarjon alla on ihan mukava kuunnella sateen ropinaa.

Desinfioimaton koti

Lempparikonstini pitää turhat sairastelut loitolla on olla siivoamatta liikaa ja liian huolellisesti. Normaali kotitalous ei tarvitse vahvoja myrkkyjä kotinsa puhtaana pitämiseen, vaan lämmin vesi ja luonnonmukaiset puhdistusaineet riittävät normaalitilanteessa pitämään kodin riittävän puhtaana.

Vahvat desinfiointiaineet ovat paitsi haitallisia ympäristölle, myös omalle terveydellemme. Kodin desinfioiminen tappaa kodista huonojen pöpöjen ohella kaikki hyvät, vastustuskykyämme ylläpitävät ja sitä vahvistavat pöpöt, jotka auttavat meitä pysymään terveinä. Eikö olekkin ilahduttavaa, että vähempi siivoaminen ei ole merkki laiskuudesta, vaan terveyden ylläpitämisestä? 🙂

Käsien pesu

Käsien pesusta ei koskaan voi muistutella liikaa, etenkään syksyisin. Käsidesi ei korvaa kunnollista käsipesua lämpimällä vedellä ja saippualla. Etenkin sormien välit, sormukset ja kynsien aluset keräävät pöpöjä melkoisen kasan. Bakteerien määrä kynsien alla on yhtä suuri kuin Suomen asukasluku. 90% viruksista tarttuu käsien kautta ja esimerkiksi aivastuksesta lentäneet viruspöpöt elävät pinnoilla jopa monta päivää.

Kunnollinen käsipesu on paikallaan aina ulkoilun päätteeksi, ennen ruokailua ja jokaisen vessakäynnin jälkeen. Kädet on hyvä pestä myös silloin kun tulet jostaikin kotiin, vaikkapa viisi minuuttisen kestäneeltä lähikauppareissulta.

53% suomalaisista ei pese käsiään flunssakauden aikana. Iso osa flunssatartunnoista olisi ehkäistävissä hyvällä käsihygienialla. Pese käsiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *