Minä olen Katja, maalaistunut pikkukaupungin tyttö, joka havahtui 30-vuotiaana huomaamaan elävänsä yli luonnonvarojen. Minä, aviomieheni, viisi vuoroviikoin luonamme asuvaa lasta ja yhteinen Eko(mpi)vauvamme pyrimme elämään pienellä maatilallamme ekologisemmin ja omavaraisemmin pieni askel kerrallaan. Jotta sädekehäni ei pääsisi loistamaan liikaa, kerrottakoon että ennen äitiyslomaani työskentelin kaupallisella alalla houkutellen muita ihmisiä ostamaan.

Kuten usein tässä vaiheessa raskautta, myös minulla putosi normaalisti hyvä hemoglobiini sen verran alas, että neuvolassa ehdoteltiin lisäraudan aloitusta. En ole erityisen innokas tarttumaan minkäänlaisiin lääkkeisiin, ennenkun olen kokeillut luonnonmukaisempia vaihtoehtoja ensin. Tämä onkin melko tavallista odottajien keskuudessa ja yleisesti elää käsitys siitä, että pelkkä ruokavalio riittäisi korvaamaan lisäraudan.

Koska vauvalla tai minulla ei ole ollut mitään hätää, enkä ole oireillut muuten kuin hiukan normaalia suuremmalla väsymyksellä ja kohonneella sykkeellä, päätin kokeilla ennen seuraavaa kahden viikon päässä odottavaa neuvolaa (joka oli tänään) ensisijaisena apukeinona ruokavaliota nostamaan alhaista hemoglobiinia.

Kotona lääkekaapista löytyi Obsidan-merkkistä rautavalmistetta kuuden tabletin verran. Päätin syödä loput tabletit samalla pois, jotta hemoglobiini ei pääsisi putoamaan enempää, olihan se pudonnut jo yli 120:stä alle 90:nen ja tunsin oloni hiukan normaalia väsyneemmäksi. Loppujen rautatablettien syöminen teki vain yhden tabletin verran kuutena päivänä 14 vuorokauden aikana, joten en uskonut tablettien vaikuttavan rauta-arvojen nousuun kovin merkittävästi niin pienellä annoksella ja pitkähköllä aikavälillä.

Jos olisin huomannut itsessäni lisää anemian oireita, olisin toki aloittanut säännöllisen rautavalmistekuurin ruokavalion lisäksi. Koska vauvalla ei ollut hätää ja oma vointi oli hyvä, pystyin kokeilemaan voisiko rauta-arvoja nostaa ensisijaisesti ruokavalion avulla.

Matala hemoglobiini raskausaikana

Äidin täytyy tuottaa verta raskausaikana myös vauvalle, joten äidin verimäärä lisääntyy luonnollisesti odotusaikana melko paljon. Äidin verimäärä lisääntyy raskausaikana noin 1,5 litraa, josta veriplasma lisääntyy punasoluja enemmän. Tämä johtaa veren laimenemiseen, jolla onkin raskausaikana kaksi tärkeää ja luonnollista tehtävää.

Veren ohentuminen raskausaikana auttaa kuljettamaan ravintoaineita paremmin istukkaan ja sieltä sikiölle. Toisena tärkeänä tehtävänään laimentunut veri auttaa istukkaa huuhtoutumaan paremmin.

Veren laimeneminen näkyy äidin laskeneessa hemoglobiinissa ja toisinaan myös voinnissa. Vaikka veren oheneminen ja hemoglobiinin lasku onkin luonnollinen osa raskautta, on äidin rautavarastojen oltava kunnossa niin vauvan kuin äidinkin terveyden kannalta, unohtamatta tietenkään lähestyvää synnytystä.

Kun raskausajan hemoglobiini putoaa alle 110 g/l, puhutaan raskausajan anemiasta. Tästä ei vielä ole haittaa vauvalle, mutta äiti voi tuntea voinnissaan muutoksia. Jos hemoglobiini laskee alle 80 g/l, on tilanne haitallinen sekä vauvan että äidin kannalta.

Raudanpuuteanemian oireet

Vauva käyttää äidin rautavarastoja ja kun ne ovat hiipumaan päin, hemoglobiini laskee. Raskausajan matalat rauta-arvot voivat näkyä neuvolakäynnillä mitattavan hemoglobiinin ohella myös äidin voinnissa.

Raskausajan anemia voi ilmetä yleisvoinnissa väsymyksenä, korkeana sykkeenä, huimauksena, kalpeutena ja normaalia helpommalla hengästymisellä.

Raudan imeytyminen

Rauta on elimistölle välttämätön hivenaine, joka vaikuttaa aineenvaihduntaan ja jaksamiseen. Ruoasta saatavasta raudasta vain osa imeytyy elimistölle hyötykäyttöön. Vaikka ruokavalio sisältäisikin paljon rautaa, voi se imeytyä elimistöön huonosti, sillä raudan imeytyminen on yksilöllistä. Tämän vuoksi neuvolassa mitataan äidin hemoglobiinia säännöllisesti.

Tyrni sisältää paljon C-vitamiinia. Esimerkiksi tyrni-tillivesi ruokajuomana auttaa ruoasta saatavaa rautaa imeytymään.

Raudan imeytymistä edesauttaa C-vitamiinipitoisten asioiden nauttiminen yhdessä rautaa sisältävän ravinnon tai tablettien kanssa ja kalsiumtuotteiden välttäminen samanaikaisesti. C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään paremmin, joten rautaa kannattaakin tankata elimistöön yhdessä tyrnien, appelsiinien ja mustaherukoiden kanssa, jotka sisältävät paljon C-vitamiinia.

Kalsium puolestaan heikentää raudan imeytymistä, joten maitotuotteita on syytä välttää yhdessä raudan kanssa. Kahvi ja tee heikentävät raudan imeytymistä, joten jos aamu ei lähde käyntiin ilman kahvia tai teetä, ei rautatankkausta kannata tehdä aamulla.

Kun elimistön rautavarannot ovat pienemmät, rauta imeytyy elimistön käytettäväksi paremmin. Myös raskausaikana rauta imeytyy elimistöön normaalia tehokkaammin.

Lihasta saatavasta raudasta noin 20-25% imeytyy elimistöön. Kasviksista saatavasta raudasta imeytyy rautaa vain noin 2%.

Raudan lähteet ruokavaliossa

Rautaa sisältäviä ruoka-aineita ovat mm.

  • Eläinkunnan tuotteet, kuten liha, kala ja äyriäiset
  • Siemenet ja pähkinät
  • Pavut ja linssit
  • Vihreät lehtikasvikset, kuten herneenversot (joita on helppoa ja nopeaa kasvattaa myös itse)
  • Täysjyvävilja, esim. ruisleipä, täysjyväpasta
  • Verivalmisteet, kuten veriletut

Myös pinaatissa, parsakaalissa ja nokkosessa on paljon rautaa, mutta niiden raudan imeytyvyyden kerrotaan olevan melko huonoa. Nokkosmunakkaan ja parsakaali-pähkinälautasen kanssa kannattaakin nauttia samaan aikaan esimerkiksi C-vitamiinipitoista appelsiinimehua tai marjoja, kuten mustaherukoita tai tyrnejä.

Rauta ja raskaus kulkevat käsikädessä

Terve nainen jolla on normaalit kuukautiset, tarvitsee rautaa päivittäin noin 1,5 – 2 mg. Raskauden viimeisen kolmanneksen aikana raudan tarve on jopa 8 mg päivässä.

Raudan puutoksesta ei ole haittaa pelkästään äidille. Myös vauva voi kärsiä raudan puutoksesta. Vauva käyttää äidin rautavarastoja varmistaakseen oman raudan saannin mahdollisimman tehokkaasti, mutta mikäli äidin ruokavalio ei sisällä riittävästi rautaa, tai hetkellisesti laskeneita matalia rauta-arvoja ei saada nostettua kohtuullisessa ajassa, voi se aiheuttaa raudan puutosta myös vauvalle.

Vauva tarvitsee rautaa kasvaakseen ja kehittyäkseen. Raudanpuutos voi aiheuttaa vauvalle pienikokoisuutta syntymähetkellä ja vaikuttaa syntyneen vauvan myöhempään aineenvaihduntaan. Vauva tarvitsee hyvät rautavarastot myös siksi, koska äidinmaito sisältää melko vähän rautaa.

Raudan kova puutostila voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen. Raudalla on synnytykseen myös toinen yhteys, sillä äiti menettää synnytyksessä verta keskimäärin noin puoli litraa, josta raudan osuus on 250 mg. Lisäksi täysaikaisen sikiön ja istukan myötä synnytyksessä poistuu rautaa vielä keskimäärin noin 300 mg.

Jos raskautuminen on vasta haaveasteella, on rauta-asiat syytä ottaa vakavasti jo nyt. Raudan puutos heikentää hedelmällisyyttä ja voi vaikeuttaa raskaaksi tuloa. Huolehdi rautatasapainosta siis jo ennen raskaaksi tuloa.

Auttoiko ruokavalio nostamaan hemoglobiinia?

Ei. Syykin siihen selvisi tätä kirjoittaessa, vaikka mielestäni olinkin tutkinut aihetta suht hyvin jo ennakkoon. Koska ruokavalioni ei sisällä ekologisista syistä lihaa hirvittävän paljoa, enkä lisännyt lihan kulutusta kahden viimeisen viikon kuluessa lainkaan, uskon tämän johtaneen siihen ettei hemoglobiinini noussut kovinkaan paljoa ruokavalion avulla. Söin kyllä paljon rautaa sisältäviä kasvikunnan tuotteita, mutta mitä raudan imeytymiseen tulee eläinkunnan ja kasvikunnan tuotteiden välillä, on 20-25% vs. 2% aika iso ero.

Lihan määrän lisäämättömyydestä huolimatta uskoisin tehneeni voitavani ruokavalion suhteen. Ravitsin elimisöäni (ja vauvaa) rautapitoisella ravinnolla. Ja söinhän tosiaan ne kuusi rautatablettiakin. Vältin kalsiumtuotteita ja teetä niinä kertoina kun tankkasin itseäni rautaa sisältävällä ravinnolla. Lisäsin C-vitamiinipitoisen ravinnon syömistä samalla kun lapoin itseeni normaalia enemmän rautapitoista ravintoa.

Pidän ruokavaliotani jo lähtökohtaisesti terveellisenä. Pyrin syömään puhtaasti ja terveellisesti omaa sekä vauvan terveyttä kunnioittaen ja vaalien. En siis usko, että huonolla ruokavaliolla olisi osuutta omaan raskaudenaikaiseen aneemiaani.

Keskustelupalstoilta saa helposti sen kuvan, että terveellisellä ja rautapitoisella ruokavaliolla saa rauta-arvot normaaliksi ilman lisäraudan käyttöä. Tätä en voi kiistää ja kumota, sillä raudan puolesta ruokavalioni ei ollut täysin optimaalinen, mitä eläinkunnan tuotteisiin tulee. Varmasti löytyy odottajia, joiden rautavarastot ovat täydentyneet vain ruokavalion avulla. Uskoisin tämänkin olevan aika yksilöllinen asia, sillä jokaisen elimistö on uniikki ja ravintoaineet imeytyvät omalla uniikilla tavallaan. Yhtä varmasti löytyy siis myös niitä odottajia, joiden rauta-arvot eivät ole kohonneet vain ruokavalion avulla.

Jatkan rautapitoisen ravinnon tankkaamista myös tästä edespäin, auttaahan se sekä minua että vauvaa voimaan paremmin nyt, synnytyksen yhteydessä ja sen jälkeen. Koska hemoglobiinini oli noussut jo hiukan, vauvalla ei ole hätää enkä tunne voinnissani aneemian oireita, voisin joko alkaa syömään enemmän lihaa ja jatkaa ruokavaliokokeiluani, tai ottaa kasvispainotteisemman ruokavalion tueksi rautavalmisteen. Kallistuin arvomaailmani ja elimistöni hyvinvoinnin mukaisesti jälkimmäiseen ja marssin neuvolan jälkeen apteekkiin ostamaan rautalisää.

En oleta pillereiden pelastavan tilannetta, vaan tukevan riittävää raudan saantia yhdessä rautapitoisen ruokavalion kanssa. Toinen käsi rinnalla ja toinen mahan päällä uskon tekeväni minulle ja pienokaiselleni oikean valinnan.

 

Comments

  1. Muista myös syödä rautaa jälkeenpäin koska luultavasti rautavarastosi on huono synnytyksen jälkeen. Facessa hyvä Raudanpuute ryhmä missä paljon tietoa.

    1. Totta, rautalisä on hyvä olla käytössä myös synnytyksen jälkeen. Toivottavasti tästä muistutellaan odottajia äitiysneuvoloissa, sillä usein tuo lisäraudan popsiminen taitaa monella jäädä siihen synnytykseen.

  2. Ai niin..ja hb ei kerro rautavarastoista mitään, ferritiini pitää mitata. Hb on se mikä viimeiseksi laskee, kun rautavarastot on jo kulutettu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *