Yritysten ympäristövastuu

Ympäristö on meille tärkeä teema ja luonnollisesti olemme kiinnostuneet myös siitä, miten isot yritykset suhtautuvat luonnonsuojeluun ja kestävän kehityksen edistämiseen yritystoimintansa puitteissa. Yritysvastuulla tarkoitetaan vastuullisen yrityksen toimintaa, joka huomioi eettiset kysymykset ja kestävän kehityksen toiminnan liiketoiminnassaan. Käsite syntyi 90-luvun alussa, jolloin keskustelu kestävästä kehityksestä yleistyi ja luonnonsuojelusta alettiin puhua laajemmin.

Miten yritykset sitten voivat tehdä ympäristön suojelemiseksi ja kestävän kehityksen edistämiseksi? Tapoja on monia riippuen yrityksen toiminta-alasta, sen koosta ja resursseista. Pienikin yritys voi silti tehdä paljon, eikä pienikään muutos toimintatapoihin ole turha.

Logistiikka-alan toimijat voivat suunnitella ajoreitit taloudellisesti, pyrkiä kuormaamaan autot taloudellisesti ja kouluttaa kuljettajat ajamaan taloudellisesti. Ravintolat voivat pyrkiä vähentämään ruokahävikkiä, sillä se on yksi suurimpia luonnonvaroja tuhlaavia asioita. Ympäristöystävällisten raaka-aineiden ja lähiruuan suosiminen on myös tärkeää ravintola-alalla.

Hotellit ja muut majoituspalvelut voivat selvittää ja vähentää energian ja veden kulutusta. On olemassa paljon erilaisia palveluita, joilla voidaan mitata, paljonko vettä ja sähköä kuluu hukkaan. Myös hotellin asiakkaita voi muistuttaa oikeanlaisella viestinnällä sammuttamaan valot hotellihuoneesta ja välttämään turhaa vedenkulutusta. Useat hotellit helsinki ovatkin ottaneet nämä toimintamallit jo repertuaariinsa.

Huolimatta toiminta-alasta jokainen yritys voi kiinnittää huomiota siihen, miten paljon jätettä yrityksessä syntyy ja miten se kierrätetään. Ajatus kestävästä kehityksestä ja ympäristön suojelusta tulee saada kiinnitettyä työkulttuuriin, jotta se todella toteutuu, eikä jää vain johdon kauniiksi sanoiksi. Työyhteisö voi esimerkiksi palkita kuukauden kierrättäjän tai järjestää hauskoja kierrätyspäiviä, jotta vihreät arvot saadaan tuotua myös konkreettisiksi teoksi.

On tärkeää selvittää, miten yritys suhtautuu kestävän kehityksen teemoihin. Moni yritys pyrkiikin nykyään läpinäkyvyyteen, sillä heille on eduksi edustaa vihreitä arvoja.